Penkun (Deutschland)

Środa, 29 maja 2019 · dodano: 29.05.2019 | Komentarze 8

Wcześniejsze wyprawy Michała [Michuss] i wczorajsza Janusza [Jotwu] za Odrę zachęciła i mnie żeby po raz pierwszy w tym roku pojechać na drugą stronę Odry czyli do Niemiec zaczynam od DDR-ki do Kobylanki aby tam wjechać na drogę wojewódzką 120 prowadząca prosto do Gryfina czyli odbijam w kierunku starego Czarnowa przez Kołbacz i dalej szosami o dobrej nawierzchni aż za Gardo gdzie postawiono znak  B-9 "zakaz wjazdu rowerów" i musiałem wjechać na DDR-kę co łatwe nie jest bo ścieżka jest z lewej strony z dziwnym wjazdem.
Wjazd na DDR-kę za Gardnem
Wjazd na DDR-kę za Gardnem © strus
Ścieżka rowerowa kończy się przy krzyżówce na Wirów i wjeżdżam z powrotem na DW 120 i po chwili wjeżdżam do Gryfina i kieruje się w kierunku przeprawy mostowej na Odra Wschodnią a za nią znowu DDR-ka tylko kiepskiej jakości z kostki z wieloma nierównościami.

DDR -ka 3 między Odrami
DDR -ka 3 między Odrami © strus
Niecałe trzy kilometry ścieżką miedzy Odrami i gdy przejechałem nad Odrą Zachodnia wjeżdżam na tereny "zagraniczne" zaczynając od przejazdu obok Mescherin i Staffelde kierując się do krzyżówki B113 z B2 przy której znajduje się stary kamienny drogowskaz.
W końcu Niemcy
W końcu Niemcy © strus
Stary kamienny drogowskaz prz krzyżówce B2 z B113
Stary kamienny drogowskaz prz krzyżówce B2 z B113 © strus
Kontynuuje jazdę B113 do Tantow gdzie wjeżdżam na ścieżkę rowerowa która kończy się przy krzyżówce na Damitzow i wracam na drogę którą jadę do Storkow.Jak Storkow i musi być uwieczniony stary wiatrak koźlak do którego jest teraz lepszy dojazd nie ma płyt tylko asfaltowa droga.Brama była zamknięta więc zdjęcia z przed niej mimo że łatwo ją pokonać ale w końcu teren chyba prywatny.
Kierunek na wiatrak
Kierunek na wiatrak © strus
Storkow - Wiatrak typu koźlak
Storkow - Wiatrak typu koźlak © strus

Wracam na główna drogę i kieruje się przez Storkow do Penkun zatrzymując się jeszcze przy kościele w Storkow przy którym była kontrola Policji,stały dwa radiowozy ale mi dali spokój.
Storkow - Pomnik poświęcony mieszkańcom wsi poległym w I wojnie światowej.
Storkow - Pomnik poświęcony mieszkańcom wsi poległym w I wojnie światowej. © strus
STORKOW ( pl.Starków )  Kościół wybudowano pod koniec XIII wieku.
STORKOW ( pl.Starków ) Kościół wybudowano pod koniec XIII wieku. © strus
I tak dojechałem do celu dzisiejszego dnia jaki jest Penkun na koniec drogą L 283 która zaskoczyła mnie brukiem ale to ze dwieście metrów zaledwie a później jak po stole jadę w kierunku zamku zahaczając o kościół.
Penkun - Kościół neogotycki z XIX w
Penkun - Kościół neogotycki z XIX w © strus
Penkun - brama wjazdowa do zamku, widok od strony ulicy Werner-von-der-Schulenburg-Straße © strus
Penkun - Zamek z XII w.
Penkun - Zamek z XII w. © strus

Zakręciłem się w miasteczku podziwiając kręte wąskie uliczki ze nie pojechałem na Schönfeld tylko wróciłem do Storkow chodź inna drogą to była raczej ścieżka rowerowa ale za to z pięknymi widokami.
Droga do Storkow
Droga do Storkow © strus
Wcześniejsze ponad 70 kilometrów to walka z wiatrem który początkowo gdy wyjechałem był dość chłodny że na łysine założyłem opaskę która towarzyszyła mi do końca jazdy.A gdy wróciłem na B113 w Storkow karta się odwróciła i wiatr był moim sojusznikiem od momentu na zdjęciu poniższym.

Tą samą drogą wróciłem szybko pod Mescherin i tym razem wjechałem do miejscowości aż do kościółka i bardzo dobrze zachowanego pomnika z 1918 roku.
Mescherin (pol. Moskorzyn) Pomnik poświęcony mieszkańcom wsi poległym w I wojnie światowej. © strus
Mescherin (pol. Moskorzyn) Kościół ewangelicko - augsburski
Mescherin (pol. Moskorzyn) Kościół ewangelicko - augsburski © strus
Zjeżdżam jeszcze przed drogą powrotna nad Odrę po niemieckiej stronie w której jest sporo wody a następnie kieruje się na DDR-kę do Gryfina .Gdy wróciłem po zaliczeniu dwóch mostów za raz za nimi uzupełniam napoje i robię krótka przerwę na batona i colę.

Po pauzie pora wracać zaczynając od podjazdu pod dworzec PKP ,chwila wytchnienia i znowu długi podjazd aż opuszczę Gryfino a później z górki do Wełtnia gdzie robię ostatnia fotkę.
WEŁTYŃ (niem.Woltin) Kościół parafialny p.w. MB Różańcowej z pocz. XVI w
WEŁTYŃ (niem.Woltin) Kościół parafialny p.w. MB Różańcowej z pocz. XVI w © strus
Cały czas od Wełtynia jadę tą samą droga co przyjechałem aż do Bielkowa w którym odbijam na Jęczydół  aby skierować się do DDR-ki
w Morzyczynie a nią wrócić prosto do Stargardu.

Stargard,Lipnik,Zieleniewo,Morzyczyn,Kobylanka,Bielkowo,Nieznań,Stare Czarnowo,Glinna,Kartno,Żelisławiec,Gardno,
Wełtyń,Gryfino,Mescherin.Tantow,Storkow,Penkun,Storkow,Tantow,Mescherin,Gryfino,Wełtyń,Gardno,Żelisławiec,Kartno,
Glinna,Stare Czarnowo,Nieznań,Bielkowo,Jęczydół,Morzyczyn,Zieleniewo,Lipnik,Stargard.

MAPKA ZE ZDJĘCIAMI : Penkun (Deutschland)