Ińsko (niem.Nörenberg)

Piątek, 18 maja 2018 · dodano: 18.05.2018 | Komentarze 6

Przez drugie zmiany byłem zmuszony do postu od roweru ale wiedziałem że dziś mniej niż sto nie wchodziło w rachubę tym bardziej że moja małżonka dziś miała drugą zmianę więc potowarzyszyłem je do jedenastej i zacząłem się szykować do drogi .Moim głównym celem było znaleźć w leśnych zaroślach w Kamiennym Moście dwóch pomników poświęcone mieszkańcom wsi oraz okolic poległych w I wojnie światowej ale zanim mam dotarłem załatwiłem sprawy w mieście i skierowałem się do remontowanej "Chociwelki" w okolicach Storkówka jadąc do niej chyba pierwszy raz Speeder-em pokonując kilometrowy odcinek drogi z płyt do Klępina i raczej ostatni.

Zanim ruszyłem po gładziutkim asfalcie musiałem przenieś rower przez usypane przeszkody a w Załęczu odbijam na niedawno odwiedzony przez mnie Tolcz żeby skierować się w kierunku na Kanie czyli cała trasa do Chociwla północnym drogami od DW 142. Ale zanim dotarłem do Kani zaliczyłem po drodze Białuń,Chlebówko w którym pominąłem jeden stary głaz bo nie wiedziałem o jego istnieniu jeszcze i Chlebowo gdzie znajduje się pomnik z herbem von Enkevort ale dwie spotkane osoby w wiosce ne wiedziały gdzie się on znajduje ale za to będzie powód żeby tam znowu pojechać.
Tolcz (niem.Tolz) Dwór z 1835 r.
Tolcz (niem.Tolz) Dwór z 1835 r. © strus
Chlebówko (niem.Sassenhagen) Pomnik poświęcony mieszkańcom wsi poległym w I wojnie światowej. © strus
Kania (niem.Dannenberg)Kościół parafialny p.w. św. Stanisława Kostki z XV w.
Kania (niem.Dannenberg)Kościół parafialny p.w. św. Stanisława Kostki z XV w. © strus
Zanim dotarłem do DK 20 w Chociwlu pozostała mi jeszcze jedna wioska zwana Karkowo a później odbijam na Ińsko i w końcu docieram do zaplanowanych leśnych poszukiwań w Kamiennym Moście.
Karkowo (niem.Karkow) lapidarium
Karkowo (niem.Karkow) lapidarium © strus
Karkowo (niem.Karkow)Ruiny pałacu  z XVIII w.
Karkowo (niem.Karkow)Ruiny pałacu z XVIII w. © strus
Zanim rozpocząłem poszukiwania pomników zajechałem pod pałac zbudowany w 1 poł. XVIII w. przez rodzinę von Wedel ,na początku zajechałem za daleko więc się wróciłem i z telefonem w dłoni ruszyłem w las i z rowerem na barku.Od razu zostałem zaatakowany przez krwiożerce komarzyce ,nie mogłem się od nich odgonić,trafiły mnie wielokrotnie a gdy znalazłem dwa pomniki jeden bardzo mnie urzekł przede wszystkim wielkością dlatego pod nim postawiłem Speeder-a dla porównania.Zdjęcia nie udane ale przez te owady nie mogłem się skupić na telefonie chciałem szybko uwiecznić i uciec stamtąd ale jesienią tam wrócę .
Kamienny Most (niem.Steinhöfel) Pałac zbudowany w 1 poł. XVIII w. przez rodzinę von Wedel. © strus
Kamienny Most (niem.Steinhöfel)Pomniki poświęcone mieszkańcom wsi poległym w I wojnie światowej. © strus

Ostrożnie wyłoniłem się z lasu na szosę i ruszyłem na ostatnie kilometry do Ińska ,zanim zajechałem na Promenadę Jerzego Hoffmana zrobiłem zakupy na dalszą drogę żeby nie zostać z niczym i szukać ratunku po małych wiejskich sklepikach.Zakupy udane pora je skonsumować na promenadzie.
Ińsko (niem.Nörenberg) Symbol miasteczka ,rak.
Ińsko (niem.Nörenberg) Symbol miasteczka ,rak. © strus
Ińsko (niem.Nörenberg)  Promenada Jerzego Hoffmana
Ińsko (niem.Nörenberg) Promenada Jerzego Hoffmana © strus
Po posiłku na zegarze było już po piętnastej pora wracać ,wracam jak ostatnimi razami to bywało zaczynając od Linówka tam droga jeszcze OK jak na wąskie oponki i w miarę do kolejnej miejscowości o nazwie Długie.
Linówko (niem.Klein Lienichen) Kościół filialny p.w. MB Różańcowej pochodził z XVII-XVIII w. © strus
Długie (niem.Langenhagen) Neoklasycystyczny, parterowy dwór z lat 70. XIX wieku
Długie (niem.Langenhagen) Neoklasycystyczny, parterowy dwór z lat 70. XIX wieku © strus
Długie (niem.Langenhagen)  Kościół parafialny p,w. św. Anny z XIV w.
Długie (niem.Langenhagen) Kościół parafialny p,w. św. Anny z XIV w. © strus
Gdy odbijam w prawo zaczyna się najgorszy odcinek drogi ze względu na nawierzchnie a raczej jej chwilami brak,masa dziur i wyrw a kiedyś tak tu nie było i trzeba było się męczyć dopóki się nie dojechało do Kępna przez Lutkowo i poczuło pod kołami lepszy asfalt.
Lutkowo (niem.Rehwinkel) Pomnik poświęcony mieszkańcom wsi poległym w I wojnie światowej. © strus
Kępno (niem.Kempendorf) Kościół  filialny p.w. św. Józefa z 1 poł. XIX w
Kępno (niem.Kempendorf) Kościół filialny p.w. św. Józefa z 1 poł. XIX w © strus
Kolejny odcinek drogi nieco lżejszy ale szajs droga jeszcze będzie ale dopiero gdy zaliczę Wiechowo i Marianowo gdzie bardzo szybko przyjeżdżam.Mimo że dziś piątek jakoś trafiał mi się mały ruch na drodze poza jazdą po DK 20 co mnie bardzo cieszy bo łatwiej manewrować rowerem na wąskich oponach po droga z dużą ilością dziur tylko ciekawe kiedy doczekamy się czasów że one znikną z naszych szos?
Wiechowo (niem.Büche) Kościół i pomnik
Wiechowo (niem.Büche) Kościół i pomnik © strus
Marianowo (niem.Marienfliess) Pomnik poświęcony mieszkańcom wsi poległym w I wojnie światowej. © strus
Marianowo (niem.Marienfliess) Kościół parafialny p.w. Niepokalanego Poczęcia NMP z 1 poł. XV w. © strus
Od Czarnkowa kolejny odcinek z dużymi nierównościami ale już blisko domu ,wybieram dojazd do Stargardu przez Ulikowo Kolonie żeby uniknąć jazdy po DK 20.
Stargard,Mokrzyca,Klępino,Małkocin,Storkówko,Załęcze,Łęczyca,Tolcz,Białuń,Chlebówko,Chlebowo,Kania,Karkowo,Chociwel,Kamienny
Most,Ińsko,Linówko,Długie,Lutkowo,Kępno,Wiechowo,Marianowo,Czarnkowo,Pęzino,Ulikowo,Ulikowo Kolonia,Strachocin,Stargard.
MAPKA I ZDJĘCIA :Ińsko (niem.Nörenberg)